Etusivu Oppimisen kulttuurikalenteri
Syötä hakusanat
Etsi

Tekniikka tutuksi -livelähetyssarja opetukseen

Ma 11.2. – Ma 11.3.2019
Lapsia tutkimassa konevispilän mekaniikkaa.
Kuvaaja: Tekniikan museo
Tule tutustumaan Tekniikan museoon omasta luokastasi käsin!

Tekniikan museo lähettää helmi-maaliskuun aikana kolmen livelähetyksen sarjan tekniikan alaan liittyvistä teemoista.

Noin 15 minuutin mittaiset livelähetykset on suunniteltu johdantoteemoiksi koulujen opetukseen. Jokaiseen teemaan on saatavilla myös jatkotehtävä, jota voi hyödyntää opetuksessa. Lähetysten seuraaminen on maksutonta.

Lähetysten ajankohdat ja teemat:

Maanantai 11.2. klo 10: Arjen tekniikkaa
Maanantai 25.2. klo 10: Puhdasta juomavettä
Maanantai 11.3. klo 10: Innovaatioita tutkimassa

Livelähetyksiä voi seurata suorana Tekniikan museon facebook-sivulla osoitteessa www.facebook.com/tekniikanmuseo. Teemaan liittyviä kysymyksiä voi esittää chatin välityksellä. Lähetykset tallentuvat samalle sivulle, joten ne ovat katseltavissa myös jälkikäteen.

Livelähetys I: Arjen tekniikkaa

Käytämme tekniikkaa arjessamme jatkuvasti: tekniikka voi olla isoa tai pientä, näkyvää tai näkymätöntä – tai jotain sellaista, mitä ei tule tekniikaksi ajatelleeksikaan. Livelähetyksessä pohdimme, mistä tekniikkaa löytyy, kuinka se muuttuu ja miten se vaikuttaa ihmisten elämään.

Jatkotehtävä:

Mitä tekniikkaa olet käyttänyt tänään? Havainnoidaan, keskustellaan, kuvataan, piirretään, tutkitaan.

Tekniikkaa löytyy esim. keittiöstä, kylpyhuoneesta, kaupungilta. Oletko pessyt hampaat tänään? Laskitko vettä kraanasta? Otitko jotakin jääkaapista? Tulitko kouluun/tarhaan bussilla, autolla tai polkupyörällä? Löytyykö vaatteistasi jotakin teknistä?

Livelähetys II: Puhdasta juomavettä

Kotona juomavettä saa helposti suoraan hanasta – päivän kysymys onkin, mitä kaikkea vedelle tapahtuu, ennen kuin se saadaan kotihanaan! Lähetyksessä tutustumme siihen, millaisia vaiheita vedenpuhdistusprosessiin kuuluu ja miksi puhdas juomavesi ja vesijohtoverkosoto ovat merkityksellistä.

Jatkotehtävä:

Valokuvaamisen avulla voi ohjata oppilaita katsomaan esineitä: etsimään ympäristöstä tiettyyn teemaan liittyviä kohteita ja löytämään kiinnostavia yksityiskohtia.

Ohjaavia kysymyksiä esim.

Etsi ja kuvaa koulusta/luokasta/kotoa/kotimatkalta mahdollisimman monta veteen liittyvää esinettä
valmistaudu esittelemään suosikkiesineesi muulle ryhmälle: mikä se on, mihin se liittyy, mikä on sen merkitys, kuinka se toimii…

Livelähetys III: Innovaatioita tutkimassa

Mikä innovaatio oikein on ja millaisia innovaatioita Suomessa on kehitetty? Lähetyksessä tutustumme innovaation käsitteeseen ja esittelemme joitakin esimerkkejä suomalaisista innovaatioista.

Jatkotehtävä:

Millaisia koneita tai laitteita olet nähnyt tänään? Millaisia materiaaleja niihin oli käytetty?

Miltä ne näyttivät ja mitä ne tekivät?

Voisiko tänään näkemiesi laitteiden pohjalta ideoiden keksiä kokonaan uudenlaisen innovaation? Keräisikö se valtameristä roskia, istuttaisiko puita hakkuualueille tai auttaisko vanhuksia turvallisesti tien yli? Mitä muuta laite voisi tehdä? Mistä materiaalista se valmistettaisiin? Olisiko se kompostoituva? Miltä se näyttäisi?

Innovoinnin voi toteuttaa ajatusleikkinä, piirrustustehtävänä tai vaikkapa näytelmänä.

Yhteyshenkilö

Marianna Karttunen
050 437 0824

Tapahtumanjärjestäjä

Tekniikan museo

Tekniikan museo kertoo ajan, ihmisen ja teknologian suhteesta. Museon palvelut tukevat kävijöiden ymmärrystä teknologiasta sekä herättävät mielenkiintoa arjen tekniikkaan ja historiaan. Ajatuksena on saada ihmiset pohtimaan asioita itse; tuottaa heille oivalluksia, elämyksiä ja tietoa. Tähän pyritään tutkimisen, toimimisen ja itse tekemisen kautta.

Aika ja paikka

Tekniikan museo
Viikintie 1