Koulun kulttuurikasvatussuunnitelma
Perusta työryhmä suunnitelman laatimiseksi
Koulukohtainen kulttuurikasvatussuunnitelma voidaan laatia työryhmässä. Se toimii rehtorin apuna. Vetäjänä voi toimia esim. kulttuurista kiinnostunut opettaja tai koulun kulttuurikoordinaattori, jos koululla on sellainen. Ryhmään voi kuulua useampikin opettaja ja mahdollisesti oppilaiden ja vanhempien edustaja. Ydinryhmä tekee varsinaisen suunnitelman, mutta myös koko opettajakunta voi osallistua teemojen pohtimiseen.
Valitse koulukohtainen teema
Teemana voi olla esimerkiksi valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan kirjattuja aihekokonaisuuksia tai vaikkapa taiteessa ja ajassa yleisesti esiintyviä aiheita.
Teemoja:
• Ihmisenä kasvaminen, Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys, Viestintä ja mediataito, Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys, Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta, Turvallisuus ja liikenne, Ihminen ja teknologia
• Tunteet, Moraali ja etiikka, Identiteetti, Yhteiskunta ja politiikka, Ympäristö, Tulevaisuus, Uskonto ja maailmankatsomukset
Koulun kulttuurikasvatussuunnitelman teema on hyvä asettaa niin, että se antaa sekä raameja että liikkumavaraa luokkakohtaisten suunnitelmien tekoon. Koulun yhteisen kattoteeman alle voi luokkatasoille ja luokille suunnitella omannäköistä ja ikätasoista toimintaa.
Kulttuurikasvatussuunnitelman on tarkoitus toimia innostavana työkaluna opettajille, ei niinkään tekemistä rajoittavana ohjesääntönä.
Määrittele intensiteetti
Määrittele millä volyymilla kulttuuria oppilaille tarjotaan ja miten paljon resursseja suunnitelman toteuttamiseen on käytettävissä.