VINKKEJÄ ONNISTUNEESEEN VIERAILUUN

Viesti selkeästi. Opettajat ovat kiireisiä ja tarttuvat helposti mahdollisuuksiin, joista saavat tiedon kiinnostavasti ja selkeästi paketoituna. Kultuksesta opettajan on helppo löytää tarjoamasi palvelu ja sivustollasi hän pääsee tutustumaan aiheeseen tarkemmin.

Tee ilmoittautumisesta sujuvaa. Suosittelemme käyttämään Kultuksen varaustoiminnallisuutta, jonka kautta saat myös tilastoitua kävijätietoja.

Huomioi kohderyhmä kokonaisuutta suunnitellessasi. Opettajat arvostavat, lasten ja nuorten iästä riippuen, esimerkiksi rauhallisia tiloja riisumiselle ja pukemiselle, mahdollisuutta syödä omia eväitä sekä tiloja, joissa voidaan yhdessä käsitellä kokemusta vierailun päätteeksi. Monia opettajia yhdistää toive saada lyhyt ja selkeä ohjeistus vierailulle. Pienimmät lapset kaipaavat yleensä jännittävän vierailun oheen rauhoittavia elementtejä, kun taas hieman vanhemmat lapset saattavat nauttia kokemuksen syventämisestä esimerkiksi taiteilijatapaamisen kautta.

Huomioi kohderyhmä myös tapahtuman ajankohdassa ja kestossa. Pienimmille kävijöille puoli tuntia keskittymistä voi olla kova suoritus ja koululaiset saattavat jaksaa keskittyä jo vaikkapa täyspitkän elokuvan seuraamiseen. Varsinkin pienimmille lapsille suunnattujen sisältöjen aikataulut kannattaa suunnitella niin, että tapahtumaan ja takaisin ehtii matkustaa ennen lounasta ja päiväuniaikaa. Isommat lapset voivat retkeillä koulun ulkopuolella pidemmänkin päivän, kunhan vierailukohteesta löytyy paikka eväiden nauttimiselle.

Kysy ja kuuntele. Varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten suunnitelmat ja tarpeet muuttuvat jatkuvasti. Tärkeämpää, kuin olla kärryillä opetussuunnitelmien tarkasta sisällöstä, on kuunnella kävijöitä herkällä korvalla ja kerätä palautetta. Kokemusasiantuntijoilta saadun palautteen perusteella jokaisella taide- ja kulttuuritoimijalla on mahdollisuus muokata omaa toimintaansa sellaiseksi, että lapset ja nuoret muistavat tuottamanne taidekokemuksen ikuisesti.