Oppimateriaali

Oppimateriaaleista löydät opetusta tukevia menetelmäoppaita ja työkirjoja taide- ja kulttuurikasvatukseen. Voit hakea materiaalia oppiaineittain, aihealueittain, ikäryhmittäin sekä materiaalin kielen perusteella.

  1. Mediekonst fostrar!-seriens femte del Vad känner du? erbjuder möjligheten att nyttja mediekonst som en del av arbetet inom socialt och emotionellt lärande. Guiden innehåller sex mediekonstverk med samhörande uppgiftshelheter. Lärop...

  2. Mediataide kasvattaa! -sarjan viides osa Miltä tuntuu? tarjoaa avaimia mediataiteen hyödyntämiseksi osana tunnekasvatustyötä. Suomalaisen mediataiteen levityskeskus AV-arkin uusi opas sisältää kuusi mediateosta ja teoksiin...

  3. Oppimateriaalin avulla voi toteuttaa opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen vuosiluokkien 7-9 tavoitteita (erityisesti Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)), edistää koulunne tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien toteutumis...

  4. Jyväskylän yliopiston asiantuntijat ja ISOT-hankkeen taidekasvattajat ovat tehneet Mitä väliä sukupuolella? -materiaalin, jossa on helppoja harjoitteita ja ajatuksia herättäviä kysymyksiä tasa-arvokeskustelun tueksi. Oppimateriaali...

    • Äidinkieli ja kirjallisuus
    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Musiikki
    • Teatteri, tanssi ja sirkus
  5. Du och dina elever är varmt välkomna att besöka utställningen Come to Finland - Lockropet från paradiset, som berättar Finlands historia på ett helt nytt sätt. Utställningen tar besökaren hela vägen från 1850-talet till 2010-talet ...

  6. Sinä ja sinun oppilaasi olette lämpimästi tervetulleita Come to Finland - Riemuhuuto paratiisistai näyttelyyn! Näyttely kertoo, miten Suomea markkinoitiin maailmalla ennen ja jälkeen itsenäistymisen. Matkailujulisteet ja iskulausee...

  7. Juhlien vuosi näyttelykatalogi ja satujuhla vihkonen

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Kuvataiteet
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  8. Menetelmiä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn, tutkimiseen ja käsittelyyn.  

  9. Sopeutumisen sankareita - opettajalle

    • Matemaattis-luonnontieteelliset aineet
    • Tiede
  10. Tehtävämateriaali Poliittisen valokuvan festivaalin 2017 näyttelyihin!

  11. Lataa ilmainen tehtävämateriaali kouluille ja ryhmille Poliittisen valokuvan festivaalin 2017 näyttelyihin! Ruoka – Post- Food / Suomen valokuvataiteen museo 3.2.-29.4.2017 Spiritual Flavours & The Non-Egyptian Restaurant / Sto...

    • Äidinkieli ja kirjallisuus
    • Taito- ja taideaineet
    • Kuvataiteet
    • Elokuva, valokuva ja media
  12. ”Love – en obegränsad show om våra möjligheter” är en föreställning om genus, jämställdhet och identitet. Inför föreställningen har Unga Scenkompaniet diskuterat med och observerat barn i målgruppsåldern 4-10 år. Föreställningen...

  13. Pedagogiskt material - LOVE

    • Äidinkieli ja kirjallisuus
    • Kielet
    • Teatteri, tanssi ja sirkus
  14. Elokuvaan on Koulukinon tekemät oppimateriaalit.

    • Äidinkieli ja kirjallisuus
    • Taito- ja taideaineet
    • Elokuva, valokuva ja media
  15. - kuvia näyttelystä oppitunnilla näytettäväksi - koululaismateriaalia 1.-9. luokat ja lukio - vinkkejä opettajille 1.-9. luokat ja lukio

    • Taito- ja taideaineet
    • Kuvataiteet
  16. Jubileumsåret skapas tillsammans i varenda skola! År 2017 fyller det självständiga Finland hundra år. Jubileumsårets tema är Tillsammans och alla är bjudna. Festligheterna inleds vid ingången av år 2017 och pågår i hela Finland, un...

  17. Itsenäisyyden juhlavuosi rakennetaan yhdessä Suomen jokaisessa koulussa! Itsenäinen Suomi täyttää sata vuotta vuonna 2017. Juhlavuoden teema on yhdessä, ja kaikki on kutsuttu mukaan juhlintaan. Juhlat alkavat vuoden 2017 alusta ja ...

  18. Opintomateriaali Mio poikani Mio

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Äidinkieli ja kirjallisuus
    • Teatteri, tanssi ja sirkus
  19. Publikmaterial för Mio min Mio

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Äidinkieli ja kirjallisuus
    • Teatteri, tanssi ja sirkus
  20. Utmaning, observation, idégivning, experimentering, plan, implementering och utvärdering. Genom de här faserna löper Skolornas formgivningsstig som publicerades för grundskolorna i september. Ladda ner Designstigen för skolor: ...

  21. Challenge, observation, brainstorming, experimentation, plan, implementation and evaluation. These are the phases of the Design path for schools, which was published for comprehensive schools in September. Download the Design path...

  22. Voitte tilata ryhmällenne joko opastuksen(kesto1h, tilataan 02 94 500500) tai aiheeseen liittyvän työpajan(1,5h, tilataan 0408681420). Molemmat ovat maksuttomia ja opettajat voivat esittää toiveitaan sisällöstä opasvarauksen yhteyd...

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Kuvataiteet
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  23. Suomalainen syysjuhla, kekri, on halloweenin kotoinen serkku. Talonpoikaiskulttuurisäätiön verkko-oppimateriaali www.kekri.fi tuo kekrin tähän päivään. Se sisältää omat kokonaisuutensa varhaiskasvatukselle, peruskoulun ala- ja yläk...

  24. Muotoilupolku-julkaisussa on esitetty lyhyesti muotoilupolun pääkohdat. Liitteenä on myös hakemisto jonka avulla löytää muotoilukasvatukseen erikoistuneita toimijoita.

    • Matemaattis-luonnontieteelliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Muotoilu ja arkkitehtuuri
  25. Muotoilukasvatus tarjoaa hedelmällisen lähtökohdan koulun kehittämiselle. Muotoilu ei ole vain esineiden suunnittelua, vaan muotoiluprosessia voidaan käyttää myös opetuksen ja koulun oppimisympäristön ja toimintakulttuurin kehittäm...

  26. Arkkitehtuurin Löytölaatikon Kasvattajan opas johdattaa yleistajuisesti arkkitehtuurikasvatukseen, esittelee teeman suhteessa uudistettuun opetussuunnitelmaan ja sisältää helppoja käytännön esimerkkejä rakennetun kulttuuriympäristö...

  27. Oppimateriaalissa tutustutaan Tiernapoika-perinteen historiaan.

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Musiikki
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  28. Mikko Savolainen: Sulukule, Istanbul -oppimateriaali

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Elokuva, valokuva ja media
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  29. HAMin kokoelmanäyttelyyn liittyvää opetusmateriaalia.

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Kuvataiteet
  30. HAMin Tove Janssonille omistetussa näyttelytilassa ovat esillä Janssonin juhla-aiheiset freskot sekä luonnokset Auroran sairaalan Leikki -seinämaalauksista.

    • Kielet
    • Taito- ja taideaineet
    • Kuvataiteet
    • Sanataide ja kirjallisuus
  31. Sivusto käsittelee ensisijaisesti Suomen itsenäistymisvaiheita 1917-1920. Lisäksi se sisältää itsenäisyyttä taustoittavaa aineistoa ja esittelee itsenäisen Suomen historian päälinjat. Sivustoon sisältyy runsaasti kuva-aineistoa ja ...

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Äidinkieli ja kirjallisuus
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
    • Tiede
  32. Oletko kärsivällinen puurtaja vai kaipaatko luovaa vaihtelua? Sekoitatko mielelläsi drinkkejä vai kiinnostaako ruoka enemmän? Tiedätkö mitä viinikassa tai kontrolli tekee? Naisvaltaisella ravintola-alalla on ollut paljon erilaisia ...

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Elokuva, valokuva ja media
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  33. Kuuntele tarinoita: hotelli- ja ravintola-alan ammattilaiset kertovat työstään! Lyhyet tarinat eri vuosikymmeniltä johdattelevat niin keittiöapulaisen kuin kerroshoitajan maailmaan. Kieltenoppimisen tukena voi hyödyntää englannin j...

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  34. Minkälaista ruokaa syötiin ruokaputkassa, automaatissa tai kunnankeittiöissä? Entä keitä olivat viikkomiehet, lokomotiivit tai ruokamatamit? Muun muassa näihin kysymyksiin löytyy vastaus Hotelli- ja ravintolamuseon verkkonäyttelyst...

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  35. Koululaisten Kellomuseo -sivustolta löytyvä Aika ja ajanlasku -opetusmateriaali perehdyttää perehdyttää länsimaisen kalenterin ja aikakäsityksen historiaan ja kertoo perinteisestä suomalaisesta vuoden kulusta.

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Matemaattis-luonnontieteelliset aineet
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  36. Oppilaat on hyvä orientoida sirkus-teemaan jo ennen museovierailua esimerkiksi seuraavien tehtävien avulla.

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Teatteri, tanssi ja sirkus
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  37. Pieni ennakkotehtävä päiväkotiryhmälle. Voitte tulostaa ja leikata pääsylipun jokaiselle lapselle ja värittää sen päiväkodilla. Saatte lippuihin leimat Retki sirkukseen -opastuksen aluksi.

    • Teatteri, tanssi ja sirkus
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  38. DOKKINO tukee koulujen mediakasvatusopetusta tarjoamalla opettajille valmiin opetusmateriaalin elokuvaelämyksen tueksi. Opetusmateriaali on vapaasti hyödynnettävissä.

    • Elokuva, valokuva ja media
  39. DOKKINO tukee koulujen mediakasvatusopetusta tarjoamalla opettajille valmiin opetusmateriaalin elokuvaelämyksen tueksi. Opetusmateriaali on vapaasti hyödynnettävissä.

    • Taito- ja taideaineet
    • Elokuva, valokuva ja media
  40. Koulukino ry:n tuottamat oppimateriaalit

    • Taito- ja taideaineet
    • Äidinkieli ja kirjallisuus
    • Elokuva, valokuva ja media
  41. Det vore bra att orientera eleverna till cirkustemat redan före besöket på museet med följande uppgifter.

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Teatteri, tanssi ja sirkus
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  42. Oppilaat on hyvä orientoida sirkusteemaan jo ennen museovierailua. Tehtävä 1: Suunnittele oma sirkusjuliste! Tehtävä 2: Kirjoita tarina "Ensimmäistä kertaa sirkuksessa"!

    • Humanistis-yhteiskunnalliset aineet
    • Taito- ja taideaineet
    • Teatteri, tanssi ja sirkus
    • Kulttuuriperintö ja maailmankulttuurit
  43. Handboken ger på ett mångsidigt sätt idéer till dansfostran inom den grundläggande utbildningen, inom ramen för de olika läroämnenas undervisningstimmar. Övningarna har utvecklats i pilotprojektet Hela skolan dansar! på skolan Kart...

  44. Kulturarvspedagogik och en av dess praktiska metoder, tidsresan, passar  för alla åldrar. Tidsresa är en dramalek, där man leker in  kulturhistoriska kunskaper och färdigheter. Målgrupp: småbarnsfostran, grundskolan, andra stadie U...

  45. Denna metodguide presenterar i enkel form grundsakerna inom att spela  tillsammans i grupp (bandspelning). Guiden innehåller rytmövningar som  man kan göra utan instrument samt övningar som görs med bandinstrument.  Med finns även ...

  46. Metodhandboken vill inspirera till mångsidigt folkmusikutövande med barn och unga. Målgrupp: småbarnsfostran Utgivare: Österbottens barnkulturnätverk BARK och Stiftelsen för Martin Wegelius institutet Publikationsår: 2014 Pedagogen...

  47. Esihistorian opetuspaketti on tarkoitettu opettajien käyttöön esihistorian opetuksen tueksi ja syventäväksi oppimateriaaliksi. Lisäksi sen avulla voi valmistella käyntiä Kansallismuseon esihistorian näyttelyssä tai käsitellä jälkik...

  48. Esihistorian opetuspaketti on tarkoitettu opettajien käyttöön esihistorian opetuksen tueksi ja syventäväksi oppimateriaaliksi. Lisäksi sen avulla voi valmistella käyntiä Kansallismuseon esihistorian näyttelyssä tai käsitellä jälkik...

  49. Tämä valokuvauksen monia mahdollisuuksia esittelevä menetelmäopas sisältää useita valokuvaamiseen liittyviä tehtäviä. Tehtävät liittyvät valokuvien ottamiseen erilaisissa tilanteissa, paikoissa ja valaistuksissa. Opas sopii hyvin v...

  50. Opas käsittelee voimauttavaa valokuvausta ja sen työpajamalleja. Työpajoissa on aiheena omakuva. Valokuvaamisen avulla pohditaan hyvän ja pahan käsitteitä. Lisäksi tavoitteena on tarkastella mm. omia unelmia, rooleja ja arvoja. Muk...

Sivut

    

Tarkenna hakua